Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Our school

loading...
Arbuz
Banan
Brokuły
Burak
Arbuz

Miejsce pochodzenia arbuza, nazywanego często kawonem (Citrullus lanatus) to Afryka Południowa. Zaliczany jest do rodziny dyniowatych. Uprawy arbuza od wielu lat rozpowszechniły się na całym świecie, królując w regionach o ciepłym klimacie. Warstwa zewnętrzna jest twarda, pokryta różnymi odcieniami zieleni rozchodzącymi się promieniście. Wewnątrz skrywa się słodki miąższ z drobnymi pestkami, który może przyjmować kolory od żółtego do mocno czerwonego. Sam owoc o owalnym kształcie może przyjmować bardzo duże rozmiary. Składa się w większej części z wody i  dzięki temu bardzo dobrze gasi pragnienie, ponadto posiada właściwości moczopędne. Największe ilości arbuzów produkują Chiny, a zaraz za nimi Turcja, Hiszpania, Portugalia i Włochy. Sama roślina w procesie uprawy potrzebuje bardzo dużego nasłonecznienia, ciepła oraz wilgoci w postaci wody. melon Melon. Rodzaje, właściwości, wartości odżywcze i przepisy Orzeźwiający smak melona idealnie sprawdza się w upalne dni, ale nie tylko. Jest świetnym dodatkiem do wielu sałatek oraz przystawek. Gorące dni można ochłodzić smakiem melona, który posłużyć może jako zdrowa forma deseru. czytaj więcej Arbuz – właściwości Dzięki temu, że arbuz to prawie w 100 % woda, posiada silne właściwości moczopędne i polecany jest w chorobach nerek. Ponadto zawiera silne przeciwutleniacze, jak na przykład bardzo ważny likopen (szczególnie duża zawartość w czerwonych owocach), który wzmacnia system antyoksydacyjny organizmu i walczy z wieloma chorobami, także nowotworowymi.

Banan

Banany to owoce, które zawierają wiele składników mineralnych i liczne witaminy. Banany są przede wszystkim skarbnicą potasu, dlatego powinny po nie sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem. Banany pomogą także na wrzody i biegunkę u dzieci. Natomiast skórka banana to sprawdzony sposób na kurzajki, ukąszenia komarów i wybielenie zębów. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości mają banany.
Banan to owoc, którego właściwości i wartości odżywcze poznano tysiące lat temu. Banany były uprawiane prawdopodobnie ponad 7000 lat temu w Malezji, skąd dotarły do Indii. Następnie przewędrowały przez Bliski Wschód i znalazły się w Afryce, gdzie są uprawiane do dzisiaj. Współcześnie banany rosną także w Azji i Australii. Plantatorzy nie czekają, aż owoce w pełni dojrzeją, lecz zrywają je wtedy, gdy są jeszcze zielone, a następnie załadowują je na statki-chłodnie, by nie dopłynęły do Europy przejrzałe. Wówczas są nie tylko mniej smaczne, lecz także mają niższą wartość odżywczą. A ta jest wyjątkowa, gdyż banan zawiera wszystkie najważniejsze witaminy - A, C, E, K oraz te z grupy B. Nie brakuje w nich także błonnika oraz składników mineralnych - magnezu, fosforu i wapnia. Jednak najwięcej mają potasu.
Banany w diecie nadciśnieniowców W jednym średniej wielkości bananie, który waży około 100 g, jest aż 358 mg potasu. Tym samym owoce te znajdują się w czołówce produktów, w których znajduje się najwięcej tego obniżającego ciśnienie tętnicze pierwiastka. Nawet słynące z niego pomidory mają go znacznie mniej (237 mg/100 g). Ponadto Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zaleca włączenie bananów do diety bogatej w potas, o niskiej zawartości sodu, ponieważ zmniejszają one ryzyko wystąpienia nadciśnienia.
Banany mogą obniżyć poziom cholesterolu Banany mogą się przyczynić do obniżenia poziomu cholesterolu. Wszystko dzięki sporej zawartości pektyn (rodzaj błonnika pokarmowego). Indyjscy naukowcy odkryli, że włókna z niedojrzałych bananów plantan (bananów warzywnych) podawane szczurom jednocześnie z dużymi porcjami cholesterolu znakomicie przeciwdziałają spodziewanemu wzrostowi cholesterolu we krwi. Co ciekawe, włókna z dojrzałych bananów nie działają tak samo.

Brokuły

Brokuły pochodzą z okolic Morza Śródziemnego, najprawdopodobniej ze starożytnych Włoch gdzie na Cyprze były stałymi bywalcami na talerzach ówczesnych włochów. Nazywano je kapustą szparagową lub zielonym kalafiorem. Z Włoch zaczęto je eksportować do innych krajów europejskich w tym do Polski, do której dotarły w XVI wieku dzięki królowej Bonie.Modne na skalę światową stały się po I wojnie światowej, kiedy w stanach zjednoczonych zaczęto promować brokuły jako „wysokowartościowy produkt o niebanalnym smaku”. Banalny czy nie to już kwestia subiektywna niemniej jeśli chodzi o wartościowość, to amerykanie wiedzieli, co mówią.Brokuły zawierają cenne witaminy i minerały takie jak: witamina A, B1, B2, B3, C, wapń, fosfor, żelazo, siarka, potas, magnez, selen, sulforafan.

Brokuły zawierają również selen, który pozwala się ustrzec raka prostaty, oraz sulforafan, który z kolei walczy z bakteriami odpowiedzialnymi za rozwój wrzodów i raka żołądka, a także korzystnie wpływa na oczy, gdyż neutralizuje szkodliwe skutki promieniowania ultrafioletowego. Ponieważ brokuły zawierają błonnik, powodują uczucie sytości, a do tego są niskokaloryczne, dzięki czemu jest korzystny dla osób chcących się o chromu, przez co zaleca się je osobom z cukrzycą, z wysokim poziomem cholesterolu, z problemami z sercem, anemią oraz artretyzmem .

Brokuły

Brokuły pochodzą z okolic Morza Śródziemnego, najprawdopodobniej ze starożytnych Włoch gdzie na Cyprze były stałymi bywalcami na talerzach ówczesnych włochów. Nazywano je kapustą szparagową lub zielonym kalafiorem. Z Włoch zaczęto je eksportować do innych krajów europejskich w tym do Polski, do której dotarły w XVI wieku dzięki królowej Bonie.Modne na skalę światową stały się po I wojnie światowej, kiedy w stanach zjednoczonych zaczęto promować brokuły jako „wysokowartościowy produkt o niebanalnym smaku”. Banalny czy nie to już kwestia subiektywna niemniej jeśli chodzi o wartościowość, to amerykanie wiedzieli, co mówią.Brokuły zawierają cenne witaminy i minerały takie jak: witamina A, B1, B2, B3, C, wapń, fosfor, żelazo, siarka, potas, magnez, selen, sulforafan.

Brokuły zawierają również selen, który pozwala się ustrzec raka prostaty, oraz sulforafan, który z kolei walczy z bakteriami odpowiedzialnymi za rozwój wrzodów i raka żołądka, a także korzystnie wpływa na oczy, gdyż neutralizuje szkodliwe skutki promieniowania ultrafioletowego. Ponieważ brokuły zawierają błonnik, powodują uczucie sytości, a do tego są niskokaloryczne, dzięki czemu jest korzystny dla osób chcących się o chromu, przez co zaleca się je osobom z cukrzycą, z wysokim poziomem cholesterolu, z problemami z sercem, anemią oraz artretyzmem .

Back to top