Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

Our school

Tags

Brokuły pochodzą z okolic Morza Śródziemnego, najprawdopodobniej ze starożytnych Włoch gdzie na Cyprze były stałymi bywalcami na talerzach ówczesnych włochów. Nazywano je kapustą szparagową lub zielonym kalafiorem. Z Włoch zaczęto je eksportować do innych krajów europejskich w tym do Polski, do której dotarły w XVI wieku dzięki królowej Bonie.Modne na skalę światową stały się po I wojnie światowej, kiedy w stanach zjednoczonych zaczęto promować brokuły jako „wysokowartościowy produkt o niebanalnym smaku”. Banalny czy nie to już kwestia subiektywna niemniej jeśli chodzi o wartościowość, to amerykanie wiedzieli, co mówią.Brokuły zawierają cenne witaminy i minerały takie jak: witamina A, B1, B2, B3, C, wapń, fosfor, żelazo, siarka, potas, magnez, selen, sulforafan.

Brokuły zawierają również selen, który pozwala się ustrzec raka prostaty, oraz sulforafan, który z kolei walczy z bakteriami odpowiedzialnymi za rozwój wrzodów i raka żołądka, a także korzystnie wpływa na oczy, gdyż neutralizuje szkodliwe skutki promieniowania ultrafioletowego. Ponieważ brokuły zawierają błonnik, powodują uczucie sytości, a do tego są niskokaloryczne, dzięki czemu jest korzystny dla osób chcących się o chromu, przez co zaleca się je osobom z cukrzycą, z wysokim poziomem cholesterolu, z problemami z sercem, anemią oraz artretyzmem .

Buraki, choć niedoceniane, kryją w sobie mnóstwo fantastycznych niespodzianek odżywczych i zdrowotnych. W surowej postaci mają niski indeks glikemiczny, wspomagają m.in. przemianę materii i usuwanie szkodliwych toksyn z organizmu. Z kolei picie soku z buraków może poprawić jego wydolność nawet o kilkanaście procent, jednocześnie redukując procesy gnilne w jelitach. Myślicie, że na tym kończy się lista zalet tych warzyw? Nic z tych rzeczy, przekonajcie się, co jeszcze mają w zanadrzu.Buraki w głównej mierze przeznaczone są do celów konsumpcyjnych. Wykorzystuje się je również w produkcji cukru (buraki cukrowe), jak i paszy dla zwierząt (buraki pastewne). Stosowane są w kuracjach przeciwnowotworowych i zwiększających ogólną wydolność organizmu. Niemniej mają również zagorzałych przeciwników, szczególnie w kontekście nadmiernego ich spożywania.


Wartości odżywcze buraków średniej wielkości burak waży 120 gramów, co daje około 46 kilokalorii pochodzących głównie z węglowodanów. Surowe buraki mają dość niski indeks glikemiczny (IG), bo tylko 30, co świadczy o wolnym uwalnianiu energii. Wiąże się to z niewielkim podniesieniem poziomu cukru we krwi – co jest korzystne dla odczucia głodu i jednocześnie niezwykle istotne dla cukrzyków. Niestety po ugotowaniu IG wzrasta do 65. Niemniej ze względu na naturalne pochodzenie warzywo wciąż pozostaje lepszym pomysłem na przekąskę, aniżeli słodycze. Mimo dość niewielkiej kaloryczności warto znać umiar i włączyć je jako element urozmaiconej diety.Zawarta w burakach witamina C zapobiega infekcjom, nowotworom i alergiom. Witamina B₁ z kolei wspomaga funkcjonowanie układu krwionośnego, mięśniowego, a także pamięci. Niestety nie uświadczymy w burakach zbyt wiele żelaza, co nie przeszkadza im wykazywać właściwości krwiotwórczych, m.in. ze względu na obecność kobaltu. Wapń zawarty w warzywie wydatnie wspiera kości i zęby, a magnez zwalcza negatywne skutki stresu oraz wspomaga funkcjonowanie mózgu.

Banany to owoce, które zawierają wiele składników mineralnych i liczne witaminy. Banany są przede wszystkim skarbnicą potasu, dlatego powinny po nie sięgać osoby zmagające się z nadciśnieniem. Banany pomogą także na wrzody i biegunkę u dzieci. Natomiast skórka banana to sprawdzony sposób na kurzajki, ukąszenia komarów i wybielenie zębów. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości mają banany.
Banan to owoc, którego właściwości i wartości odżywcze poznano tysiące lat temu. Banany były uprawiane prawdopodobnie ponad 7000 lat temu w Malezji, skąd dotarły do Indii. Następnie przewędrowały przez Bliski Wschód i znalazły się w Afryce, gdzie są uprawiane do dzisiaj. Współcześnie banany rosną także w Azji i Australii. Plantatorzy nie czekają, aż owoce w pełni dojrzeją, lecz zrywają je wtedy, gdy są jeszcze zielone, a następnie załadowują je na statki-chłodnie, by nie dopłynęły do Europy przejrzałe. Wówczas są nie tylko mniej smaczne, lecz także mają niższą wartość odżywczą. A ta jest wyjątkowa, gdyż banan zawiera wszystkie najważniejsze witaminy - A, C, E, K oraz te z grupy B. Nie brakuje w nich także błonnika oraz składników mineralnych - magnezu, fosforu i wapnia. Jednak najwięcej mają potasu.
Banany w diecie nadciśnieniowców W jednym średniej wielkości bananie, który waży około 100 g, jest aż 358 mg potasu. Tym samym owoce te znajdują się w czołówce produktów, w których znajduje się najwięcej tego obniżającego ciśnienie tętnicze pierwiastka. Nawet słynące z niego pomidory mają go znacznie mniej (237 mg/100 g). Ponadto Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zaleca włączenie bananów do diety bogatej w potas, o niskiej zawartości sodu, ponieważ zmniejszają one ryzyko wystąpienia nadciśnienia.
Banany mogą obniżyć poziom cholesterolu Banany mogą się przyczynić do obniżenia poziomu cholesterolu. Wszystko dzięki sporej zawartości pektyn (rodzaj błonnika pokarmowego). Indyjscy naukowcy odkryli, że włókna z niedojrzałych bananów plantan (bananów warzywnych) podawane szczurom jednocześnie z dużymi porcjami cholesterolu znakomicie przeciwdziałają spodziewanemu wzrostowi cholesterolu we krwi. Co ciekawe, włókna z dojrzałych bananów nie działają tak samo.